Koljun satamassa rakennetaan merellistä Oulua
Koljun pienvenesatamassa puhalletaan yhteen hiileen, jotta niin virkistyskäyttäjät, kalastajat kuin veneilijätkin pääsevät nauttimaan Halosenlahdesta.

Palvelut paranevat Koljun satamassa
Halosenlahden pohjukassa Koljussa meri on tyyni. Rauhan rikkoo vain lokin kirkaisu ja silloin tällöin kolahtelevat veneet, jotka on kiinnitetty uutuuttaan hohtavaan puulaituriin.
– Laituri on meidän kruununjalokivemme, esittelee Koljun Veneily-yhdistys ry:n puheenjohtaja Niina Halonen.
Halonen toimii yhtenä vastuuhenkilönä Koljun pienvenesataman ja virkistysalueen kehittämishankkeessa. Kaksivuotisessa projektissa kunnostetaan sataman venelaiturit ja sähköistetään satama. Lisäksi alueelle rakennetaan esteetön ongintapaikka, jonne pääsee kalastamaan myös pyörätuolilla.
Satamassa kunnostetaan myös grillikota ja uudistetaan veneenlaskupaikka. Lisäksi uintimahdollisuuksia parannetaan uimakopilla ja rannalle tehdään uusi nuotiopaikka.
– Tarkoitus on parantaa sataman turvallisuutta, infraa ja monipuolisen käytön mahdollisuuksia sekä luoda edellytyksiä sataman kehittämiselle, Halonen kertoo.
Sataman laituri, veneenlasku- ja nuotiopaikka ovat jo valmiit, loput toimista valmistuvat vuonna 2026.
Yhdessä tekeminen kantaa pitkälle
Koljun satamasta hyötyy moni: veneilijöiden ja kalastajien lisäksi ranta on alueen asukkaiden virkistyskäytössä. Sataman kalastusyrittäjät, Halosenlahden kyläyhdistys ja Koljun Veneily-yhdistys vetävät yhtä köyttä alueen kehittämisessä.
– Yrityselämä ja kyläyhdistykset puhaltavat tässä yhteen hiileen. Hanke on erinomainen esimerkki siitä, miten kolmas sektori voi kehittää kustannustehokkaasti merellistä Oulua, kun ihmisiä osallistetaan ja heidän näkemyksiään kuunnellaan, Halonen kuvaa.
– Tarkoitus on kehittää rantaa niin, että se palvelisi mahdollisimman hyvin eri ryhmiä. Tänne ovat kaikki tervetulleita kalastamaan, paistamaan makkaraa tai uimaan koiran kanssa, Halonen kertoo.
Hankkeessa kaikki työt tehdään talkoovoimin. Onneksi veneilijöiltä löytyy monipuolista osaamista ja taitoa, eikä talkooväkeä ei ole tarvinnut juuri houkutella.
– Minua ja työnjohtajia on suorastaan hämmästyttänyt, miten ihmiset ovat lähteet mukaan. Tästä porukasta saa kyllä olla ylpeä, Halonen kehuu ja jatkaa:
– Sataman uudistuksesta saatava hyöty on niin konkreettinen. Jos ei ole talkooporukkaa, ei ole laituriakaan.
Halosen juuret ovat Halosenniemessä, ja kylän pitkä historia kannattelee yhteisen tekemisen meininkiä. Haukiputaan kunta lunasti 90-luvun alussa rannan asukkaiden käyttöön ja siitä asti paikasta on huolehdittu itse.
– Tällä alueella näkyy kotiseuturakkaus – omasta rannasta halutaan pitää huolta ja varmistaa, että se säilyy kunnossa, Halonen kertoo.
Helppoa hakemista ja kestävää kehittämistä
Hanke on saanut EU:n maaseututukea Oulun Seudun Leaderilta, ja rahoituksen hakeminen sujui mutkattomasti. Projektityötä tekevällä Niina Halosella on kokemusta myös Leader-hallituksessa toimimisesta, joten hankemaailma on tullut tutuksi.
– Kun vain löytää oikean rahoitusinstrumentin, hakeminen sujuu helposti. Lisäksi Leader-neuvojilla on rautainen osaaminen. Apua saa, jos tarvitaan, kuvailee Halonen.
Hanketta varten yhdistys on saanut myös Oulun kaupungilta puskurilainaa. Lisäksi rannasta saatiin tehtyä vihdoin pitkä, 20 vuoden, vuokrasopimus.
– On tärkeää, että kaupunki on ymmärtänyt pitkän vuokrasopimuksen merkityksen. Sen kautta pystytään oikeasti kehittämään pitkäjänteisesti aluetta! Halonen painottaa.
Rakentamisessa ja suunnittelussa on otettu huomioon kestävyys ja ympäristöarvot. Esimerkiksi uusi laituri on rakennettu kestämään paremmin ilmastonmuutoksen aiheuttamia vedenkorkeuden vaihteluita. Myös talkooväki on käyttänyt kierrätyshenkeä ja kekseliäisyyttä rakentamisessa.
– Nuotiopaikka on tehty itse traktorin vanteesta ja Laiturin aisoihin on laitettu käytöstä poistettuja liukuportaiden kaidenauhoja estämään veneiden kolhiutumista, kertoo Halonen.

Esko Latvalehto ja Sirpa Sillankorva ovat Koljun Veneily-yhdistyksen jäseniä ja osallistuvat hankkeen talkoisiin.
Kaikkien oma satama
Vene lipuu satamaan. Valkoisesta Lunni-aluksesta tavaraa satamaan purkavat Koljun Veneily-ydhistykseen kuuluvat Esko Latvalehto ja Sirpa Sillankorva. Kumpikin on osallistunut hankkeen talkoisiin.
– Talkooporukkaa on ollut kiitettävästi ja ollaan me saatu vähän aikaiseksikin, nauraa Sirpa Sillankorva.
– Satama paranee paljon. Kun tehdään yhdessä hommia, satama on vähän kuin kaikkien oma, jatkaa Esko Latvalehto.
Koljun pienvenesataman parannus vaikuttaa koko alueeseen. Satama on Halosenlahden harvoja paikkoja, johon kaikki pääsevät jalan, pyörällä tai autolla, ja historian saatossa siitä muodostunut kyläläisille tärkeä kokoontumispaikka.
Talkootyöt hankkeen parissa jatkuvat syksyllä 2025. Nyt on kuitenkin aika nauttia kesästä ja tähänastisen talkootyön hedelmistä!

Tutustu hankkeeseen Hankerekisterissä!